دیجیتال فشن

تا حالا فکر کردی داشتن یک لباس دیجیتالی چقدر می‌تونه جذاب باشه؟ جالبه بدونی این امکان دیگه غیرممکن نیست! این روز‌ها آدم‌ها می‌تونن در دنیای مجازی یا ویدئو‌گیم‌ها لباس‌هایی رو داشته باشن که در دنیای واقعی وجود ندارن. این عرصه نه‌تنها برای فعالان در فضای مجازی بلکه بیشتر از همه برای طراحان لباس و مد جذاب و شگفت انگیزه.
 
دیجیتال فشن از کجا شروع شد؟
سال 2016 بود که یک اینفلوئنسرCGI  به عنوان یک حساب کاربری اینستاگرامی شروع به فعالیت در این حوزه کرد و در کمتر از دو سال به بیش از یک میلیون فالوور رسید. در سال 2018 یک خرده فروش اسکاندیناوی مجموعه‌ای از لباس‌های دیجیتال رو با همکاری (Virtue Worldwide) منتشر کرد که در عرض یک هفته به فروش رسید. گوچی(
Gucci)، بالمین(Balmain) و پرادا(Prada) هم این روز‌ها در حال فروش لباس‌های دیجیتالی‌شون هستن. رونمایی از لباس‌های دیجیتالی‌ این برند‌ها در هفته‌های مدِ متاورس بسیار پر مخاطب و پر طرفدار بوده. دیجیتال فشن یک راه‌ حل برای ایجاد پایداری و تنوع در فشن محسوب می‌شه.
 
دیجیتال فشن چیه؟
دنیای مد و فشن به سرعت در حال پیشرفته و دیجیتال فشن دریچه‌ی جدیدی رو به طراحان و فعالان مد و فشن باز کرده. دیجیتال فشن منبع ایجاد لباس‌ها و طراحی‌هاییه که به صورت فیزیکی و واقعی در دنیا وجود ندارن. بلکه در دنیای مجازی یا گیم‌ها می‌تونین لباس‌های دیجیتالی رو بپوشین. مثلا برای گرفتن عکس برای پست اینستاگرامی دیگه لازم نیست میلیون‌ها تومن هزینه کنین تا یک استایل خوب بسازین، می‌تونین با لباس‌های دیجیتالی استایل مد نظرتون رو بسازین و یک عکس خوب بگیرین.(عکس) دیجیتال فشن این امکان رو می‌ده تا بدون مصرف مواد اولیه، طراحان لباس بتونن ایده‌های خلاقانه‌شون رو پیاده‌سازی کنن. دیجیتال فشن کمک می‌کنه کمد لباس استایلیست‌ها با لباس‌هایی که فقط مدت کوتاهی ترند هستن پر نشه و مصرف‌گرایی کاهش پیدا کنه

جدید‌ترین پیشرفت‌ها در دیجیتال فشن
هوش مصنوعی و دیجیتال فشن نقش کلیدی در پیش بردن روند‌های فشن ایفا می‌کنن. با تکنولوژی‌های جدید مثل واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) پرو کردن لباس‌ها به صورت دیجیتالی ممکن شده. برند‌هایی مثل بربری (Burberry)، این امکان رو فراهم کردن. برند‌ها به خلق تجربه‌های واقعی در دنیای دیجیتال رو آوردن و با برگزاری نمایشگاه‌های مد مجازی و لباس‌های دیجیتال که تنها در فضای آنلاین وجود دارن توجه علاقمندان این حوزه رو جلب کردن.
مزایا و چالش‌های دیجیتال فشن
دیجیتال فشن با فراهم کردن امکان پوشیدن لباس‌ها بدون وجود فیزیکی، تاثیر شگفت‌انگیزی در تولید و تهیه پارچه و لباس داشته. پایداری لباس‌های دیجیتال، اونها رو به محصولات دوستدار محیط زیست تبدیل کرده و باعث کاهش ضایعات و زباله‌های ناشی از مصرف گرایی در مد شده. دیجیتال فشن یک روش جدید برای نجات محیط زیست محسوب می‌شه. علیرغم اینکه دیجیتال فشن بسیار جذابه و امکان استفاده از این محصولات رو در همه‌ی لوکیشن‌ها بهمون میده اما نکته منفی‌ای که درباره این صنعت وجود داره اینه که بازار خیلی داغی نداره و اکثر مردم یا هنوز خیلی نمی‌شناسنش یا ترجیح میدن وقتی برای یک محصول هزینه می‌کنن اون رو به صورت فیزیکی داشته باشن. با اینکه ممکنه خیلی از استایلیست‌ها بعد از پوشیدن یک یا دوبار لباس‌های ترندی اونا رو کنار بزارن! دیجیتال فشن، امروز بخش بزرگی از اکوسیستمی محسوب میشه که نوآوری رو در دل خودش پرورش میده. دیجیتال فشن با نوآوری و خلاقیت نهانی که داره فرصت‌های شغلی زیادی رو فراهم می‌کنه.
 
آینده دیجیتال فشن
آینده صنعت مد و فشن به شدن تحت تاثیر تکنولوژی‌های نوآورانه و دیجیتالی قرار گرفته. تکنولوژی‌های (AR) و (VR) با امکان پرو قبل از خرید برای مشتریان، بخش مهمی از این صنعت خواهند بود که خرید رو برای مشتریان راحت‌تر کردن. از اونجایی که دیجیتال فشن می‌تونه یک جایگزین پایدار و موندگار برای فست فشن (Fast Fashion) باشه آینده‌ی خوبی برای این صنعت پیش بینی می‌شه. همینطور اینکه طراح‌ها دیگه مجبور نیستن برای اجرا کردن ایده‌شون هزینه‌های هنگفتی محتمل بشن دیجیتال فشن براشون یک فرصت خیلی خوب محسوب می‌شه.