انواع مدلینگ

انواع سبک‌های مدلینگ

مدلینگ، تنها به راه رفتن روی صحنه یا عکاسی برای برند‌های پوشاک خلاصه نمی‌شه. این صنعت گسترده، شاخه‌های متنوع و جذابی داره که هرکدوم از این شاخه‌ها می‌تونن به عنوان مسیری مستقل در شغل مدلینگ انتخاب بشن. از مدلینگ فشن گرفته تا مدلینگ تبلیغاتی و مدلینگ فیتنس؛ هر شاخه، با اهداف و استاندارد‌های خاص خودش، فضایی منحصر به ‌فرد برای مدل‌ها فراهم می‌کنه. در این مقاله، به بررسی کامل انواع شاخه‌های مدلینگ می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم بهترین مسیر رو برای شروع یا توسعه‌ی حرفه‌ی تخصصی خودتون در دنیای مدلینگ انتخاب کنین.
 

انتخاب مدلینگ به عنوان یک شغل حرفه‌ای

وارد شدن به مدلینگ به عنوان یک شغل حرفه‌ای، می‌تونه یک انتخاب خوب برای داشتن یک زندگی پر هیجان باشه. شغل مدلینگ با تمام چالش‌ها و سختی‌هایی که داره، لحظات لذت‌بخش و دوست‌داشتنیِ مخصوص به خودش رو هم داره. صنعت مدلینگ روز ‌به‌ روز داره گسترده‌تر میشه، پس برای موندگار شدن و رسیدن به شهرت در شغل مدلینگ، باید استقامت و خلاقیت به خرج بدین. با گسترده‌تر شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های خوبی برای رشد مدل‌ها و علاقمندان به مدلینگ به وجود اومده و فعالان این حوزه، می‌تونن با ارتباطات و شبکه‌سازی فرصت رشد رو برای خودشون فراهم کنن.
 

مدلینگ فشن

خیلی از افراد فکر میکنن که مدلینگ فشن فقط پوشیدن لباس‌های مختلف و ژست گرفتنه. اما داستان مدلینگ فشن چیزی فراتر از اینهاست. مدلینگ فشن یکی از جذاب‌ترین سبک‌های مدلینگه. از صحنه‌های ران‌وی بگیر تا معرفی ترند‌ها! هیچ چیز نمی‌تونه هیجان‌انگیز‌تر از حضور در یک فشن‌شو باشه. مدل‌های فشن با کت‌واک حرفه‌ای و توانایی‌ای که در اجرا دارن به معرفی جدید‌ترین ترند‌های دنیای مد و طراحی‌های خاص طراحان مشهور، در فشن‌شو‌ها می‌پردازن. مهارت‌های یک مدل فشن رو میشه در داشتن یک کت‌واک حرفه‌ای، توانایی کار گروهی و داشتن یک برنامه غذایی و ورزشی منظم برای حفظ تناسب اندام خلاصه کرد.

 مدلینگ تبلیغاتی

یکی از راه‌های افزایش تقاضا و فروش برای برند‌ها، استفاده از مدل‌های تبلیغاتی برای ارائه بهتر محصولات‌شونه. مدل‌های تبلیغاتی تونستن تاثیر بسیار خوبی در افزایش فروش کسب و کار‌های مختلف داشته باشن. میشه گفت مدلینگ تبلیغاتی از پر درآمد‌ترین شاخه‌های مدلینگه، اگه دوست دارین با پر درآمد‌ترین مدل‌های مشهور دنیا آشنا بشین هم میتونین مطلب پر درآمدترین مدل‌های دنیا رو مطالعه کنین. حضور در تیزر‌ها و بنر‌های تبلیغاتی بیشتر از چیزی که فکرشو می‌کنین سخت و البته شیرینه! مدل‌های تبلیغاتی به برند‌ها کمک می‌کنن تا محصولاتشون رو بهتر به مخاطبین ارائه بدن و فروششون رو افزایش بدن. برای تبدیل شدن به یک مدل تبلیغاتی موفق، باید مهارت‌های ارتباطی و توانایی انتقال احساسات رو به خوبی یاد بگیرین.

مدلینگ پلاس سایز

اصطلاح "پلاس‌سایز" اولین‌بار در تبلیغات تلوزیونی سال 1920 میلادی (1298 شمسی)  با عنوان "لباسی برای زنان تنومند" رایج شد. بعد از اون در فشن و طراحی لباس برای کنار زدن کلیشه‌ها و پذیرش انواع اندام‌های بدنی، لباس‌های پلاس‌سایز طراحی شدن و باعث شد برند‌ها فقط روی مدل‌های لاغر اندام و قد بلند تمرکز نکنن و زیبایی رو به فرم‌ها و اندام‌های از قبل تعیین شده محدود ندونن. مدلینگ پلاس‌سایز امروز تونسته جایگاه خودشو پیدا کنه؛ جورجیا پرت(georgia pret) یکی از مشهور‌ترین مدل‌های پلاس‌سایز دنیای مده که در مجلات مشهوری مثل ووگ(Vogue)، هارپرز بازار(
Harper's Bazaar) و... هم ظاهر شده.

مدلینگ زیبایی

مدلینگ زیبایی معمولا برای خانم‌های علاقمند به مدلینگ مدل‌های زیبایی پرطرفدار‌تر از آقایونه. مدل‌های فعال در این سبک برای همکاری با برند‌های حوزه آرایشی و بهداشتی در پروژه‌ها شرکت میکنن. این مدل‌ها همون مدل‌های تبلیغاتی در دنیای زیبایی هستن. در این نوع مدلینگ با نمایش جزئیات صورت و زیبایی مدل‌ها به معرفی محصولات آرایشی پرداخته میشه که مناسب عاشقان و علاقمندان به میکاپ و لوازم آرایشی هست. مدل‌های زیبایی با استفاده از هنر و مهارتی که در نمایش جزئیات دارن، به بهترین نحو به برند‌ها برای فروش محصولاتشون کمک می‌کنن.

مدلینگ اعضا

مدلینگ اعضا برای اون دسته از افرادی که هم به مدل شدن علاقه دارن و هم دوست ندارن با چهره‌شون فعالیت کنن یک انتخاب خیلی خوبه. چون هم به کاری که بهش علاقه دارن مشغول میشن و هم از خط قرمز‌هاشون رد نشدن. مدلینگ اعضا به معرفی محصولات خاص، مثل کفش، ساعت، جواهرات و محصولاتی که باید جزئی نمایش داده بشن اختصاص داره. این مدل‌ها به برند‌ها کمک می‌کنن جزئیات محصولاتشون رو برای مخاطبان به نمایش بزارن؛ مثلاً اگر شما دست‌های زیبایی دارین، می‌تونین به عنوان مدل یک برند جواهرات برای بهتر نشون دادن جزئیات دستبند‌ها یا نمایش بهتر ساعت‌های لوکس و مدلینگ برای این سبک محصولات مشغول به کار بشین.

مدلینگ فیتنس

اگر ورزشکار و خوش اندام هستین، این سبک مدلینگ مخصوص شماست. فیتنس مدل‌ها از جذاب‌ترین مدل‎‌های صنعت مد هستن. این مدل‌ها بین مردم بسیار محبوب هستن و میشه گفت راحت‌تر از مدل‌های باقی سبک‌ها جای خودشونو توی دل مردم باز می‌کنن. یک مدل فیتنس باید به طور مداوم در حال رسیدگی به بدن‌اش باشه و داشتن تناسب اندام براش در اولویت باشه. پس اگر بدن ورزیده‌ای دارین یا در حال فعالیت در یک حرفه‌ی ورزشی خاص هستین و همینطور به مدلینگ هم علاقه دارین؛ بدونین که در این صنعت برای شما راه هموار و خوبی وجود داره. مدل‌های فعال در این سبک از مدلینگ، می‌تونن برای معرفی محصولات ورزشی و مرتبط با تناسب اندام و یا برند‌های لباس به صاحبین برند‌ها جهت افزایش فروش کمک کنن.

مدلینگ کودک

مدلینگ برای کودکان می‌تونه یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز، جذاب و با ارزش باشه. که با فعالیت در این صنعت می‌تونن به صورت عملی مهارت‌های نرم رو پرورش بدن. اما چون کودکان درحال رشد هستن و تغییرات ظاهری و جسمانی سریعی دارن نمیشه مطمئن بود که طولانی مدت در این صنعت مشهور و فعال بمونن. همینطور شروع مدلینگ از نوجوانی یک تصمیم کم ریسک‌تر نسبت به شروع مدلینگ از کودکیه، با خوندن مطلب شروع مدلینگ از نوجوانی میتونین اطلاعات بیشتری به دست بیارین. کودکانی که قراره در صنعت مدلینگ فعالیت کنن باید تحمل و سازگاریِ لازم با فضای کاری این حرفه رو داشته باشن و بتونن ساعات طولانی سر پروژه بودن رو تحمل کنن. والدینِ کودکانی که مدل هستن هم باید اطمینان داشته باشن که فرزندشون استراحت کافی رو داشته باشه و همینطور فعالیت در این حرفه نباید برای کودکان استرس‌زا باشه. مدل‌های خردسال برای معرفی محصولاتی مثل پوشاک کودکان و لوازم مرتبط با کودکان فعالیت کنن و مدل برند‌های مختلف بشن.